Παρασκευή, Απριλίου 10






Έκδοση προεδρίας της Ελληνικής Δημοκρατίας



«Ακονισμένη ρομφαία»...
Tου Παντελη Μπουκαλα

Ο «Υμνος εις την Ελευθερίαν», το μόνο ποίημα που ο Σολωμός το τέλειωσε σε ένα μήνα, τον Μάιο του 1823, είναι από παλιά σημείο αμφιλεγόμενο, φιλολογικό και πολιτικό. Ο ίδιος έγραφε το 1851: «Κακό δεν βρίσκω το νεανικό μου αυτό πρωτόπειρο τραγούδι». Ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος πάντως ισχυριζόταν πως «ο Υμνος εις την Ελευθερίαν και ο Νεκρικός έτερος εις τον θάνατον του Βυρώνος ουδέν ηυτύχησαν να εντυπώσωσιν ίχνος μόνιμον και δυσεξάλειπτον εν τη αγάπη του λαού». Το 1894 πια και ενώ οι δύο πρώτες στροφές του ποιήματος είναι ο εθνικός μας ύμνος, ορισμένοι επιμένουν να ενίστανται. Ανάμεσά τους ο Αλέξανδρος Ραγκαβής που επικρίνει στην εφημερίδα «Εβδομάς» τον Υμνο διότι περιέχει «προσβλητικάς τινας στροφάς κατά των ξένων Δυνάμεων», η δε γλώσσα του δεν αναλογεί τάχα στα αισθήματα του έθνους. Στον Ραγκαβή απαντά πάραυτα ο Παλαμάς, που γράφει ειρωνικά: «Εδώ είναι το τρυφερόν ζήτημα, προ του οποίου τόσον ζαλίζονται αι κεφαλαί των λογιωτάτων, ώστε “πατούν στα χιόνια καίγονται και στη φωτιά κρυώνουν” και όλα τα βλέπουν ανάποδα, ως εν τω φωτογραφικώ φακώ. Τι κρίμα να μην καταλάβη ο καϋμένος ο Σολωμός ότι τα ύψιστα αισθήματα του έθνους του θα τα διηρμήνευεν αν έλεγε, όχι “Σε γνωρίζω από την κόψι / του σπαθιού την τρομερή” αλλά: “Γινώσκω σ’ εκ της κόψεως / του ξίφους της δεινής. / Γινώσκω σ’ εκ της όψεως / δι’ ης την γην βία μετρείς!”»

Στην καθαρευουσιάνικη «μετάφραση» το «βία» είναι επίρρημα, με υπογεγραμμένη. Αλλά πώς είναι στο ποίημα η λέξη, «βία» (δισύλλαβη) ή «βια» (μονοσύλαβη, άρα οξύτονη στο τονικό σύστημα και άτονη στο μονοτονικό); Οσες κριτικές εκδόσεις κοίταξα, γράφουν «βία», μάλιστα ο Στυλιανός Αλεξίου σημειώνει ότι το «όψη που με βία μετράει τη γη» είναι ιταλισμός, παράγωγος του «missurar la terra con lo guardo», για να επιβεβαιωθεί έτσι και εμμέσως ότι η «όψη» δεν είναι η μορφή αλλά το βλέμμα· αυτό μετράει τη γη (άλλος εκδότης, ο Δημήτρης Δημηρούλης, δίνει σε σημείωση την ερμηνεία τού «μετράει»: «αναμετρά, υπολογίζει, διερευνά με το μάτι»). Πώς μετρά τη σκλαβωμένη γη το βλέμμα της Ελευθερίας; Με πάθος, με λαχτάρα, με στέρεη αποφασιστικότητα, σαν να θέλει να την ελευθερώσει με μια ματιά, μια φλογισμένη ματιά, βίαιη, σαρωτική· γι’ αυτό και ο Πολυλάς μιλάει για την «ακαταμάχητη ορμή του αυτόνομου ελληνικού πνεύματος, οπού παρουσιάζεται εις τη φαντασία του ποιητή βγαλμένο από τα ιερά κόκαλα των προγόνων, με την ακονισμένη ρομφαία και με το μάτι οπού με βία μετράει τη γη, ως να εθαρρούσε ότι γλήγορα θα την κάμει δική του»

Στην α΄ έκδοση του Λεξικού Μπαμπινιώτη υπάρχει ξεχωριστό λήμμα «βια» με μοναδική παραπομπή στον Σολωμό· στη β΄ έκδοση τέτοιο ξεχωριστό λήμμα και παραπομπή δεν υπάρχουν. Αλλά το πρόβλημα είναι παλαιότερο. Στο Λεξικό Δημητράκου υπάρχει λήμμα «βια» με παραπομπή πάλι στον Σολωμό. Στο ίδιο Λεξικό ωστόσο στο λήμμα «όψις» υπάρχει επίσης παραπομπή στον σολωμικό στίχο, αυτή τη φορά όμως η κρίσιμη λέξη γράφεται σωστά: «βία».

3 σχόλια:

μετά-πτωση είπε...

τσαλάκωσε και εν συνεχεία κομμάτιασε σε χίλια κομματάκια ,μια μια , της μάσκες της ψυχής της,

στη συνέχεια πέρασε,

μπήκε στον κόκκινο κήπο με τις παπαρούνες.

mitos είπε...

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΓΟΥΣΕΤΗΣ, Αχάριστος φωνή. Εθνικισμός και ρατσισμός στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, εκδόσεις Τυπωθήτω, σελ. 356





1) Αν μια περιοχή ήταν δική μας για 500 χρόνια και δική σας για 50 χρόνια, η περιοχή μάς ανήκει: εσείς είσαστε κατακτητές

2) Αν μια περιοχή ήταν δική σας για 500 χρόνια και δική μας για 50 χρόνια, η περιοχή μάς ανήκει: τα σύνορα δεν πρέπει ν' αλλάξουν

3) Αν μια περιοχή μάς ανήκε κάποτε, είναι δική μας: είναι το λίκνο του πολιτισμού μας

4) Αν η πλειοψηφία του πληθυσμού μιας περιοχής είναι δική μας, η περιοχή πρέπει να μας δοθεί: είναι η εφαρμογή της αρχής της αυτοδιάθεσης των λαών

5) Αν η μειοψηφία του πληθυσμού μιάς περιοχής είναι δική μας, η περιοχή πρέπει να μας δοθεί: πρέπει να προστατεύσουμε τον πληθυσμό μας απέναντι στην καταπίεσή σας

6) Οι ανωτέρω αρχές ισχύουν για μας, αλλά όχι για σας

7) Το όραμα του μεγαλείου μας προκύπτει από την ιστορική αναγκαιότητα, το δικό σας είναι φασισμός

Όχι, οι επτά κανόνες δεν είναι αποκύημα της δικής μου νοσηρής σκέψης. Τους διατύπωσε ο Ντέηβιντ Πουγκ, του Νορβηγικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες.

(Από το βιβλίο. Κείμενο δημοσιευμένο στην Αυγή στις 11/8/2001)

mitos είπε...

Του ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ
Περί της βίας, το ερώτημα των ημερών. Πρόκειται για τη σπουδή, τη βιασύνη ή για τη βιαιότητα;
Σύμφωνα με την πρώτη εκδοχή, η ελευθερία, γιατί γι' αυτήν μιλάει ποιητής, μετρά τη γη, δηλαδή υπολογίζει τις διαστάσεις της, κανονικός γεωμέτρης σε γεωγραφική αποστολή. Και μάλιστα, για λόγους ανεξήγητους, είναι και βιαστικούλα. Βιάζεται να ξεμπερδεύει με τις μετρήσεις, να αφήσει κατά μέρος τη μεζούρα, προφανώς για να ξαναπιάσει το σπαθί και να επανέλθει στις πρότερες ασχολίες της.

Στους δύο προηγούμενους στίχους κράδαινε απειλητικά το σπαθί, το οποίο, για κάποιο μυστηριώδη λόγο, εγκαταλείπει για να καταπιαστεί με επιστημονικές υποθέσεις. Και ώς εκεί πάει καλά, αυτό όμως που καθιστά την εν λόγω ερμηνεία ανεδαφική ώς και αστεία είναι η αναπάντεχη και αδικαιολόγητη σπουδή της ελευθερίας, που αφού ξεπήδησε από τα ιερά κόκαλα των Ελλήνων, βάλθηκε μάνι μάνι να επιτελέσει την τοπογραφική της αποστολή.

Για άλλο λόγο όμως μπήκε στον κόπο η ελευθερία να βγει από τα ιερά κόκαλα των πεσόντων για την υπεράσπισή της. Για να συνεχίσει τον αγώνα των νεκρών μαχητών που έπεσαν στο όνομά της. Ξεπήδησε από τους παλαιούς νεκρούς για να εμπνεύσει και να κινητοποιήσει τους τωρινούς σκλαβωμένους. Επέστρεψε από τις μάχες του παρελθόντος για να ταρακουνήσει το παρόν. Είναι τρομερή, είναι οπλισμένη, είναι απειλητική. Είναι η μαχόμενη ελευθερία που έχει ξεσπαθώσει και κραδαίνει την κοφτερή λεπίδα της αιμοσταγούς ρομφαίας. Το ποίημα πάλλεται από πολεμική ορμή και ξέφρενη δίψα για την ελευθερία.

Αυτό το αγρίμι λοιπόν, που ενσαρκώθηκε από τα κόκαλα των σκοτωμένων πολεμιστών, στρέφει τα όπλα του προς τη γη, δηλαδή τον κόσμο, την οικουμένη, για να τη μετρήσει. Οχι βέβαια να μετρήσει χιλιομετρικές αποστάσεις, αλλά να αναμετρηθεί με τον πλανήτη. Τον μετράει, τον κόβει, τον ζυγίζει τον κόσμο της τυραννίας, της σκλαβιάς και της καταπίεσης, έτοιμη να αναμετρηθεί μαζί του, να πολεμήσει, να σφάξει, να αιματοκυλίσει τους βιαστές και τους αρνητές της. Γι' αυτό μετράει τον κόσμο η ελευθερία, για να τον απελευθερώσει. Και αν κάτι μετράει παραπάνω είναι το αιματηρό κόστος της τρομερής αποστολής της. Και όλα αυτά τα κάνει η ελευθερία με βία, δηλαδή με πολεμική μανία και μαχητικά φερσίματα, διότι βγήκε βίαιη και όχι βιαστική, επειδή βγήκε για να πολεμήσει και όχι για να πάει για ψώνια.

Πολεμικό παιάνα έγραψε ο Σολωμός, ύμνο για την ελευθερία, δηλαδή για τη μαχόμενη θεά και όχι για κάποια βιαστική κυρία.

Ας θυμηθούμε, μέρες που είναι, και εκείνον τον δάσκαλο της αγάπης και της αυτοθυσίας, τον νεαρό από τη Ναζαρέτ, που ενώ ξεστόμισε το συγκλονιστικό «ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο βαλέτω», όταν είδε το σπίτι του πατέρα του να έχει καταντήσει γιουσουρούμ, μπούκαρε έξαλλος και τα έκανε γυαλιά - καρφιά. Και τότε ποιος είδε τον Θεό και δεν τον φοβήθηκε.

jparaske@enet.gr